Bestel direct Bel ons: 077-3020015
Multivitamine met 1000ie vit D3, 125mcg selenium, 15mg zink, hoge dosis C en veel meer voor uw afweer!

Thuisblijven? Hou ‘t vooral gezellig

Thuisblijven? Hou ‘t vooral gezellig
april 6, 2020 Jeroen
In Ontspanning
Thuisblijven? Hou ‘t vooral gezellig

Het zijn ongewone en ongebruikelijke tijden deze lente in 2020

Het weer wordt gelukkig weer warmer en zonniger maar we worden, op goede gronden, gemaand om zoveel mogelijk binnen te blijven. Dat betekent meer thuis werken, thuis vergaderen, thuis leren of thuis met z’n allen op een klein kluitje proberen een beetje leefbaar te houden. Voor een groot deel van Europa is bij aanvang van de lente van 2020 binnenshuis blijven inmiddels het nieuwe normaal. En dat nieuwe normaal duurt voorlopig nog tot tenminste einde van de mei vakantie, zeker wanneer je schoolgaande kinderen hebt.

Daarom een aantal luchtige tips om met deze situatie soepel om te gaan

Dit “nieuwe normaal” vergt heel wat van ons aanpassingsvermogen. De huidige situatie is immers zo anders dan we gewend zijn en voor de huidige generatie in west-Europa een historisch moment zonder gekend precedent. We hopen u met een aantal praktische tips van dienst te kunnen zijn. Want bij zoveel tijd op een kleinere ruimte doorgebracht is ‘t natuurlijk wel aan de orde om ‘t een beetje gezellig en ontspannen te houden. Met een slim aanpassingsplan blijft je eigen gemoed en de onderlinge sfeer ook makkelijker op peil. En dat komt je veerkracht op allerlei gebied ten goede zowel geestelijk als lichamelijk. En daar hoort natuurlijk ook een goed werkend immuunsysteem bij. Kortom alle redenen om je aanpassing wat extra te ondersteunen met een aantal praktische, meer en ook minder voor de hand liggende tips.

Meer weten hoe u uw gedrag effectief kunt verbeteren?

Kijk dan zeker ook eens bij het Nederlandse bedrijf Neuro Habits. Met een team aan brein wetenschappers staan ze daar voor u klaar. Neuro Habits heeft als motto “gedrag verbeteren met wetenschap”. Ze kunnen u helpen met vragen over gedragsverandering en leveren momenteel diverse gratis zinvolle tips die u helpen om tot gezonde duurzame gedragsveranderingen te komen. Ze ondersteunen zowel individuen als bedrijven met hun professionele expertise.
Neurohabits

Zorg voor ontspanning, ga veerkrachtig om met stress

  • Zorg voor ontspanning, ga veerkrachtig om met stressZorg goed voor jezelf en zorg goed voor anderen.
  • Blijf vooral zinvol bezig. Dat geeft niet alleen een gevoel van betekenis en autonomie maar helpt ook gevoelens van machteloosheid indammen. Alledrie waardevol om je stress soepeler te kunnen hanteren.
  • Blijf dus vooral, mits mogelijk, je werk doen. Heel voor de hand liggend. Telewerken zal ook ongetwijfeld een langdurige boost gaan krijgen van de huidige situatie.
  • Wellicht kun je ook op een veilige manier bijdragen aan het welzijn van dierbaren en naasten. Van boodschappen doen voor een kwetsbare buurtgenoot tot een dagelijks telefoontje aan een alleenstaand familielid tot een opbeurend gesprek met wie daar behoefte aan heeft. Er zijn ongetwijfeld inmiddels ook in jouw buurt of omgeving talrijke initiatieven opgestart waar je je voor kunt aanmelden.
  • Maak niet van elke mug een olifant, relativeer en kies uit wat de moeite waard is om aandacht te geven. Alles wat je aandacht geeft, heeft immers de neiging om te groeien. En waar jij je geest mee verkiest te vullen heb je behoorlijk wat invloed op.

Voeding en welbevinden

  • Wees terughoudend met het soort voedsel waarvan we inmiddels allemaal wel weten dat het niet veel bijdraagt aan je gezondheid. Volg het advies zoals aangetroffen op de website van het Voedingscentrum: “Hoe zorg je voor een goede weerstand? Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen xxxxxxxxx* en xxxxxxxx* en word je minder snel xxxx*. Mocht je toch xxxx* worden, dan herstel je sneller”. Het Voedingscentrum communiceert het belang van gezonde voeding en benadrukt dat supplementen voor de meeste mensen niet nodig zijn, niets toevoegen of onwenselijk risicovol zijn. Nederland hanteert hiermee ten opzichte van de meeste landen een wat meer strenge lijn. Maar het staat u in Nederland gelukkig ook vrij om uw eigen mening erop na te houden.
  • Van de volgende stoffen mag op deze website wel gemeld worden dat ze een bijdrage leveren aan het immuunsysteem. Vitamine A,B11 (foliumzuur) B12, C, D, koper selenium ijzer en zink.
  • Een bijdrage aan de beschermende werking tegen oxidatieve stress (zoom verder in op het blokje anti-oxidant) komt onder andere uit voeding die de volgende stoffen bevat: vitamine B2, C, E, koper, mangaan, selenium en zink.
  • Bij een niet volwaardige voeding / een te eenzijdig voedingspatroon of te weinig eten is het zinvol om aanvulling te overwegen.

Wat voedingsstoffen betekenen voor soepel mentaal functioneren.

Ons brein is ons meest complexe orgaan. En dat brein is daarom cruciaal gebaat bij een volwaardige voeding. Naast het vermijden van eenzijdig voedingspatroon, junkfood of overmaat aan alcohol of lege calorieën zijn er diverse voedingsstoffen die bijdragen aan gezond mentaal functioneren en uw breinfuncties. Deze treft u allen aan in een volwaardige gevarieerd en afgewogen voedingspatroon.

Een gezonde gevarieerde voeding bevat ook diverse micro-voedingsstoffen zoals vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B11, B12, C, biotine, koper jodium ijzer en zink (allen ook aanwezig in onze Multivitamine) en Magnesium en DHA (uit Omega-3 visolievetzuren). Alle aandacht die we juist nu extra nodig hebben om ons aan te passen aan alle veranderingen maakt het belangrijk om juist nu extra goed op uw voeding te letten zodat u niets te kort komt. Want gezonde voeding blijft de basis. En mocht het toch eens lastig worden:

Vitaminecompleet vult aan wat u wel eens vergeet.

Lees meer wat de diverse vitamines en mineralen voor een evenwichtige gemoedstoestand kunnen betekenen.

Slaap jezelf relaxed

  • Zorg voor een stabiel dag-nacht ritme. We zijn juist weer de zomertijd ingerold wat voor veel mensen al een extra merkbare aanpassing vraagt. Probeer daarom niet te veel je gebruikelijke dagritme nog meer te wijzigen door later op te staan of later naar bed te gaan.
  • Prima om als afleiding wat Netflix series op je gemak uit te kijken, maar bepaal voor je begint hoeveel episodes je maximaal wil kijken en tot hoe laat. Voorkom dat je structureel na 24:00 naar bed gaat, als je geen dienst draait.
  • Slaap tenminste 8 uur wanneer mogelijk. Slaap is net zo cruciaal voor je gezondheid als voeding en beweging, en houdt je zowel mentaal als fysiek fris en soepel.
  • Probeer vroeg in de dag voldoende buiten daglicht blootstelling te krijgen zonder dat er glas van ramen of brillen tussen zit. Liefst 20-30 minuten dagelijks je hoofd tussen 8.00 en 9.00 uit de deur steken dus. Als je de gelegenheid hebt in ‘t groen van je tuin, of plan je dagelijkse wandeling in de natuur vroeg op de dag. Goed voor je bioritme, goed voor je slaap.

Zie ‘t af en toe wat speelser in

  • Speel weer eens een spelletje met elkaar: ouderwets op een bord, via telefoon Wordfeud-en of iets soortgelijks, of veel uitgebreider als MMORPG -game.

Kijk ook eens op deze samenspelen.online website

samenspelen.online : ontstaan uit een samenwerking tussen het Radboud UMC, DELA en concreet vormgegeven door Games for Health. Deze laatste speler, Games for Health, levert als professionele ontwerpstudio fulltime bijdragen op het gebied van serious gaming ten behoeve van gezonde initiatieven. Games for Health is een partij waar wij al jaren nauwe contacten mee onderhouden.

samenspelen

Maak niet van elke mug een olifant, relativeer en kies uit wat de moeite waard is om aandacht te geven. Alles wat je aandacht geeft, heeft immers de neiging om te groeien. En waar jij je geest mee verkiest te vullen heb je behoorlijk wat invloed op.

  • Wees creatief: schilder, dans, beeldhouw, teken of maak muziek.Zorg voor afwisseling tussen inspanning, werk en actie en ontspanning, plezier en rust.
  • Blijf in contact. We zijn in met name de Benelux-landen gezegend met een uitstekend internet-netwerk. Ook wanneer je elkaar niet fysiek kunt ontmoeten, zijn er via FaceTime, Skype, Zoom of een van de vele andere apps uitgebreid mogelijkheden om te kunnen beeldbellen. Snapchat en Whatsapp zijn natuurlijk ook helemaal prima.
  • Zorg voor voldoende dagelijkse beweging, tenminste 30-60 minuten. Wij zijn van mening dat het op basis van huidige research verstandig is niet maximaal tot uitputting te sporten, meer speels dan competitief.
  • Wees creatief: schilder, dans, beeldhouw, teken of maak muziek.
  • Blijf voldoende op de hoogte van zinvolle informatie maar stop een overmaat van nieuws wanneer je merkt dat dat beter voor je is.
  • Kies voor balans. En richt je daarom juist ook op opgewekte, vrolijke en grappige informatie die voor luchtige afwisseling en ritme zorgt..
  • Luister op je gemak naar ontspannende muziek. Denk bijvoorbeeld aan de mellow reggae flow van Bob Marley, het energieke elan van house, techno of rap of de soulvolle warmte van old school soul of R&B. En niet op zijn minst natuurlijk ook de rustgevende, troostende of beschouwelijke invloed van klassiek. En veel meer natuurlijk.

Gebruik wat tijd voor herbezinning

  • Gebruik deze tijd om je extra te oefenen in mededogen. Daar hoef je natuurlijk geen boeddhist voor te zijn of te worden.
  • Wees mild, begripvol en een beetje inschikkelijk.
  • Overweeg yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie of gebed.
  • Vorm een boeken- of filmclub. Lees wat fraaie literatuur, kijk een inspirerende film en deel je beleving met elkaar.

Wil je daar een onovertroffen filmgesprek handleiding bij?

Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijdenLees dan het boek van de nog veel te weinig bekende Tjeu van de Berk en Marjeet Verbeek: Het Filmgesprek: woorden aan droombeelden. “Als we naar een film kijken, bewegen we ons in een droom. Film kan ons diep in onze ziel raken – doet ons iets, vult ons misschien met verbazing en afschuw. En is daarmee een ingang tot onze eigen ideeën, dromen en wensen.”
Tjeu van de Berk en Marjeet Verbeek zijn giganten op het gebied van “alledaagse” spiritualiteit en het Numineuze die een veel breder publiek verdienen.

 

Want deze tijd is zeker -”elk nadeel heb z’n voordeel”- ook heel geschikt om te gebruiken voor bezinning en heroriëntering op de waarden hiërarchie van onze cultuur. En zo’n levensbeschouwelijke exercitie is ook gewoon nectar voor de ziel, want een mens leeft niet van brood alleen.
Alletwee van JC: iets om op te puzzelen….of ziet u ‘t al omdat u ‘t doorhebt?

“Houdt het hoofd koel, de voeten warm, en prop niet al te vol de darm”

Prof. Herman Boerhaave
1668-1738

Wij wensen u een opgewekt gemoed en blijft u allen vooral gezond!

team Vitaminecompleet