Bestel direct Bel ons: 077-3020015

Veelgestelde vragen over Multivitamine

Algemeen

Wat zijn de beste momenten op de dag om de supplementen in te nemen?

Multivitamine en Omega-3 neemt u inderdaad het best bij een maaltijd. De oprisping van de vissmaak horen we zelden, maar het kan uiteraard wel eens voorkomen. Om de kans / last zoveel mogelijk te beperken is het een idee om de capsule halverwege de (grootste) avondmaaltijd te nemen, dan ‘verdwijnt’ de olie zeg maar tussen de rest van het eten. U kan de omega-3 gerust in de koelkast bewaren en uitproberen of dat verschil maakt. Maar strikt genomen hoeft het niet, de vitamine E zorgt ervoor dat de olie bij kamertemperatuur ook goed blijft.

Met Magnesium kunt u wat ‘spelen’ met de timing. Na een half uurtje (maagledigingstijd) zit Magnesium ‘in het systeem’ dus voor het slapen gaan kan het zorgen voor net wat diepere slaap (betrokken bij insulineproductie), maar bijvoorbeeld ook half uurtje voor het sporten voor energie, of halverwege de middag voor energie/concentratie. Maar liever dus niet tegelijk met voeding die vet/olie bevat (dus ook niet tegelijk met vis-olie).

De doseringen in de Multivitamine zijn echt uitgekiend op één tablet per dag. Van Magnesium en Omega-3 is één tablet een goede onderhoudsdosering, maar u mag er gerust ook 2 tabletten/capsules per dag nemen.

Bijvoorbeeld:

  • Multivitamine: bij het ontbijt
  • Omega-3: bij de avondmaaltijd
  • Magnesium: voor het slapen gaan (of voor het sporten, of ergens tussendoor)

Ik heb moeite met het slikken van tabletten, heeft u tips?

Bij Vitaminecompleet doen we erg ons best om al onze producten naast optimale samenstelling ook een zo groot mogelijk gebruiksgemak mee te geven. Om tussen de randvoorwaarden van slikgemak, zo compleet mogelijke formule, optimale ingrediënten, natuurlijke grondstoffen en een goede oplosbaarheid te blijven is met name bij de Multivitamine van Vitaminecompleet een spannende uitdaging. Dit houdt ons dan ook doorlopend bezig.

  • De tablet voor het innemen een beetje te bevochtigen kan vaak al prima werken.
  • U kunt de tablet in tweeën breken en zo twee kleinere tabletten innemen.
  • U mag de tablet vergruizen en het poeder met bijvoorbeeld met een lepel yoghurt samen nemen.
  • De tablet kan gekauwd worden alhoewel dat een behoorlijk intense beleving is: zuur van vitamine C naast bitter van citrus bioflavonoïden, curcuma- en artisjokextract, wrang van druivenpitextract, scherp van zwarte peperextract en warm van gember, en daar dan de DMAE met ansjovis-achtige smaak nog aan toegevoegd… en daarbovenop nog de +40 andere ingrediënten…. Een driegangenmenu in een blender en dan geconcentreerd zo zou je de smaakervaring kunnen omschrijven. Al horen we ook van veel klanten dat ze geen enkel probleem hebben met kauwen.
  • De tablet voorafgaand aan inname oplossen in water is ook een optie en dat zal dan een wat minder sterke smaak opleveren.
  • Een andere goede optie is het innemen van de multivitamine met een iets dikkere vloeistof bijvoorbeeld yoghurt of soep.

Tenslotte ook goed te realiseren dat de meesten van ons bij de (avond)maaltijd achteloos veel grotere brokken spijs doorslikken zonder probleem, het is voor een deel ook gewoon het idee en gewenning, maar daarom niet minder lastig in het begin voor sommigen.

Wij hopen dat u hiermee een heel eind op weg geholpen bent. Als u zelf andere mogelijkheden ontdekt of voorstellen heeft die wij kunnen meenemen in volgende productieprocessen zullen wij dat zeker serieus onderzoeken en waar mogelijk meenemen.

Doseringen

Vitamine B6. Wat is een veilige dosering?

 

Heeft u vragen over vitamine B6, bijvoorbeeld naar aanleiding van de uitzending van Radar van 6 sept 2016 ? Die willen we graag met alle plezier beantwoorden aangezien we u daarmee kunnen verhelderen dat Vitaminecompleet niet alleen in dosering maar ook in grondstofkeuze dubbel aan de veilige kant blijft. Belt u ons gerust als u hierover nog vragen heeft of lees meer.

Vitamine B6 wordt door de meeste vitaminefabrikanten uitsluitend in de goedkopere pyridoxine variant aangeboden. De meldingen in de literatuur over problemen bij langdurig gebruik van vitamine B6 betreffen deze pyridoxine variant in doseringen meer dan 100mg per dag. De EFSA en de Nederlandse overheid hebben daarom een extra veilige marge geadviseerd van 25mg pyridoxine vitamine B6 per dag.

In de multivitamine van Vitaminecompleet hebben we onze vitamine B6 vrijwel compleet als P-5-P variant opgenomen (en slechts 1,2 mg als pyridoxine). Deze P5P variant is de natuurlijke vitamine B6 variant en alle pyridoxine dient in het lichaam eerst in deze biologische actieve variant omgezet te worden. Deze omzetting is van persoon tot persoon genetisch bepaald variërend en wanneer deze niet adequaat verloopt zou er ongewenst een te hoge pyridoxine hoeveelheid kunnen ontstaan (als er meer dan 100mg pyridoxine per dag wordt gebruikt). Juist omdat vitamine B6 bij meer dan 300 enzymen betrokken is doseren wij wel graag iets hoger. Maar met de P-5-P variant in de formule blijft u dus dubbel veilig. Om helemaal zeker te gaan blijven wij daarbovenop dus nog ruim onder de ruim veilig geachte 25 mg per dag met een totale vitamine B6 activiteit van 15mg per tablet. Zie ook ingredienten

 

 

Vitamine D3. Met mijn multivitamine en magnesium krijg ik samen 700% ADH binnen per dag. Is dat niet wat veel?

Het is inderdaad goed om na te gaan wat een combinatie doet als hetzelfde ingrediënt in twee verschillende tabletten voorkomt. Vitamine D in de multi en magnesium is samen 35 mcg, een mooie ruime hoeveelheid. De officiële veilige bovengrens per dag is door de EFSA onlangs gesteld op 100 mcg per dag (op basis van studies waarbij er bij een dagelijkse dosering van 250 mcg geen enkele aanwijzing werd gevonden dat dat te veel zou zijn). Met de 35 mcg bij Vitaminecompleet zit u ruim onder de 100 mcg, maar geniet u toch van een ruime hoeveelheid. Zeker in deze ‘donkere’ helft van het jaar.

Daarnaast goed om te realiseren dat ADH percentages heel wat anders zijn dan veilige marges/bovengrenzen. Een ADH is wat de gemiddelde mens (minimaal) nodig heeft (kan enorm variëren door bijv genetische verschillen). Maar de veilige grenzen van vitamine B12, wat zeg maar zo veilig is als water, liggen heel anders dan voor bijvoorbeeld vitamine A of IJzer. Een B12 dosering van 10.000% ADH hoeft u niet onrustig van te worden, terwijl wij vitamine A en IJzer bewust lager doseren dan ADH, op 75% en 15% resp.

Jodium. Heeft een volwassene niet meer nodig per dag? 600 mcg bijvoorbeeld?

Het Kelp-extract van 100 milligram is gestandaardiseerd op 100 microgram jodium, dat kunt u dus bij de 150 microgram ‘gewone’ jodium optellen, samen 250 mcg. Op internet kom je heel wisselende informatie tegen, er is inderdaad een discussie gaande of de huidige norm niet te laag ligt. Daarbij wordt dan gedacht om de norm richting 150-200 op te trekken, 600 nog niet. Al zijn dat soort hoeveelheden in landen als Japan niet ongebruikelijk. Zelf gaan we voorlopig, aangezien we voor het brede publiek leveren, aan de veilige kant zitten. Himalaya-zout voegt niet heel veel toe aan jodium voor zover wij weten. Als u weinig brood eet, kunt u inderdaad wel wat extra jodium gebruiken uit andere bron. Indien u ook geen (met name zee-)vis eet vinden we het zeker van belang om uw jodium-inname op peil te houden. Daar staat u niet alleen in, uit de laatste RIVM-peiling bleek dat jodium-inname met name bij vrouwen toch echt wel aan de marginale kant was (bij de lage norm nog!). Meerdere vitamines hebben een relatie met de schildklier, waarvan een aantal inmiddels zink en selenium al een claim toegewezen hebben gekregen. Dekking over de breedte is dus van belang, vandaar dat de Multivitamine daar aandacht aan besteedt: als een van weinig aanbieders bieden we jodium dan ook aan uit meerdere bronnen (niet alleen kaliumjodide maar ook uit kelp). Samenvattend: voor het brede publiek gaan we nog niet naar 600 mcg, maar de huidige hoeveelheid 150 plus 100 uit kelp samen 250 vinden we al een heel goede hoeveelheid.