Bestel direct Bel ons: 077-3020015

Luilekker-groente-land (deel 1)

Luilekker-groente-land (deel 1)
juli 14, 2017 Jeroen
In Voeding
caprese

Dromen van een luilekker-groente-land

Als groenten toch eens net zo lekker waren als snoep of chips, zou dat niet ideaal zijn?

Iedereen weet wel hoe gezond en belangrijk groenten zijn. Toch laten we groenten volgens het RIVM met z’n allen massaal staan (voedselconsumptiepeiling). Nog niet één op de 7 Nederlanders eet de benodigde dagelijkse hoeveelheid. En die aanbevolen hoeveelheid is sinds vorig jaar ook nog eens met 25% verhoogd naar 250 gram per dag. Hoe komt dat toch?

Je zou verwachten dat de natuur een beloning (lekker!!!) zou hebben ingebouwd voor gedrag wat ons doet watertanden bij eten waarmee we onze fitheid, en daarmee aantrekkelijkheid, zouden vergroten. Net als dat we (via aantrekkelijkheid) seks fijn vinden bijvoorbeeld, terwijl omgekeerd een steile afgrond of een slang ons juist angst inboezemt, of bijvoorbeeld dat iets wat heel bitter smaakt wel eens giftig zou kunnen zijn.

Kort gezegd lijkt vooral onze veranderde omgeving hier een rol te spelen. Terwijl wij met een hapje en drankje op de bank liggen te Netflixen, meelevend met de ontberingen van onze helden die in spannende avonturen moeten zien te overleven, zijn de meesten van ons zeker wat toegang tot eten en drinken betreft inmiddels wel in luilekkerland. Vrij recent pas vanuit het perspectief van de geschiedenis van de mensheid eigenlijk: toen de mens nog jager-verzamelaar (of waarschijnlijk accurater nog een verzamelaar-jager) was, was toegang tot eiwitrijke voeding (vlees) en koolhydraten (honing) erg schaars, vandaar dat we zulke zogenoemde “energiedichte voeding” nog altijd zo onweerstaanbaar lekker vinden: zo’n buitenkans als die al eens voorhanden was liet je, en laten we nog altijd, écht niet lopen. Ook later, toen de landbouw zijn intrede deed, en behalve de koning en een klein groepje edelen vrijwel iedereen boer was, bleef vlees relatief schaars, en ook suiker zoals wij dat kennen was niet vrij beschikbaar in de natuur. De levenskwaliteit en gezondheid van de mens bleek aanvankelijk trouwens dramatisch af te nemen door de overgang van jager-verzamelaar naar boer, kunnen we afleiden uit archeologische vondsten. Maar vanuit de nieuwe levenswijze was er geen terugkeer meer mogelijk, het was vaak nét nog overleven op wat groenten, bonen en knollen van het veld. Het luilekkerland waar men toen over  fantaseerde zou in de verste verte niet in de buurt komen bij wat wij achteloos kunnen inslaan bij de bakker, slager en supermarkt. Geen wonder dat we met z’n allen elk jaar weer wat zwaarder worden. Maar hopelijk inmiddels toch ook wel wat slimmer, wat heb je immers aan al je luxe als je te zwaar of ziek bent, of dreigt te worden als we niet ook aandacht geven aan onze levensstijl? Als je de experts in de kranten of op tv hoort lijkt het soms of de voedingswetenschappers het ook niet meer weten, de ene keer is vet niet goed, dan juist weer wel, of is ons dagelijks brood opeens verdacht… Ondanks die verschillen aan de oppervlakte in de media zijn de voedingswetenschappers het toch wel over veel eens, hoe complex de materie ook blijkt te zijn. Met toch steeds wel één constante: groente eten is gewoon heel belangrijk om gezond te blijven, dus waarom blijkt dat voor zoveel mensen toch zo lastig? Het is hiervoor al geschetst over de ‘energiedichte’ voeding uit de natuur, maar de belangrijkste reden: in ons luilekkerland kan de voedingsindustrie nu in de fabriek kunstmatig energiedichte ‘voeding’ van de band laten rollen waarmee het de bulls-eye treft wat onze smaak betreft: een uitgekiende mix aan suikers, vetten en zout blijkt vrijwel onweerstaanbaar. In overvloed beschikbaar én goedkoper dan ‘echt’ voedsel. En eenmaal gewend aan die smaken lijkt die ‘verplichte’ bloemkool of broccoli op ons bord amper ergens naar te smaken, helaas…

Praktische tips voor lekkerdere groenten met kruiden

caprese2

Gelukkig zijn er, behalve minder ‘junk food’ gaan eten, nog andere manieren om onze groenten wat meer kans te geven door ze meer smaak te geven (anders dan met sausjes uit diezelfde fabrieken). Eigenlijk hetzelfde wat onze voorouders gedurende honderden jaren door experimenteren uitgebreid getest hebben: kruiden! Wat dacht je van tomaat met basilicum en mozzarella en wat versgemalen peper met een goeie olijfolie, daar kan toch geen junk-food qua smaak tegenop? Hierbij alvast een aantal vergeten tips uit overlevering van onze grootouders om met kruiden je voeding én gezondheid extra pit te geven.

Aardappeltjes en rozemarijn

Aardappeltjes uit de oven worden extra lekker en gezond als er wat rozemarijn, tijm of salie tijdens het verhitten worden toegevoegd. Kan ook prima gecombineerd worden met wat teentjes geplette knoflook voor de laatste tien minuten, en wie ‘t extra pittig wil kan er wat spaanse peperschijfjes bijvoegen. Eenmaal uit de oven wat extra peterselie en die saaie aardappel wordt helemaal opgetild.

Tomaat met…

Tomaat gaat dus heel goed met basilicum maar ook bijvoorbeeld met peterselie, dille of een paar blaadjes frisse citroentijm.

Bloemkool en spruitjes

Bloemkool en spruitjes fleuren op van bijvoorbeeld nootmuskaat, peper en dille of een combinatie daarvan. En wie het wat meer gewaagd wil kan ook een mix van nootmuskaat en kaneel proberen.

En dat is natuurlijk nog maar een begin van alle mogelijkheden. Kruiden zijn als het schilderspalet waarmee je op je “blanke” groentecanvas niet alleen kleur, maar vooral ook geur en dus smaak kan aanbrengen.

Wist je trouwens dat de meeste kruiden en specerijen op zichzelf vaak mini-apotheekjes zijn met een scala aan gunstige gezondheidsbevorderende eigenschappen? Niet zonder reden dat wij in onze Multivitamine 15+ plantaardige krachtpatsers hebben toegevoegd zoals bijvoorbeeld extracten van artisjok, gember, geelwortel en zwarte peper. Allemaal in exclusieve geconcentreerde en gestandaardiseerde vorm waardoor je deze in doseringen aantreft zoals je ze normaal aan je voeding zou kunnen toevoegen. Met de Multivitamine van Vitaminecompleet voeg je hiermee, naast alle vitaminen, mineralen en spoorelementen dagelijks nog eens extra smaak en gezondheid aan je leven toe. Moeiteloos en allemaal in één formule.

In een volgend blog meer hierover.